Ungdomssektionen på Tjörns Ridklubb

Det här är Tjörns Ridklubbs Ungdomssektion. Den drivs av de unga i stallet, för de unga i stallet.

Donja & Sissela

Kategori: Aktiviteter

Hej igen!
Någon som undrar var Donja blev av? Det var en tjej som heter Sissela som köpte henne.
Vi fick ett mail från Sissela. Såhär skriver hon:

"Hej! Jag heter Sissela och köpte Donja i  februari och jag tänkte berätta lite om hur det går för oss.

Först stod vi i ett stall där varken hon eller jag trivdes så vi flyttade till ett annat mycket bättre stall i Torslanda på Hisingen. När Donja kom till oss stod hon inte stilla i stallgången utan slängde sig hit och dit, det gick knappt att få in henne från hagen och stallägaren sa att hon inte gick att leda. Men sen vi flyttade till det nya stallet, som Donja tycker mycket bättre om går allt bättre. Hon står stilla, går bra att leda och lyfter snällt på hovarma.

Hon står i ett stall med 8 boxar, boxarna har nästan alltid öppet galler och det finns fönster, så hon har alltid något att titta på. På gården finns även 4 uteboxar. I hagen går Donja tillsammans med 3 ston och en liten b-ponny valack som har blivit Donjas bäste vän. När den gigantiske (173 cm) f.d. polishästen Denny inte är halt längre kommer även han att gå i samma hage som Donja.

Hon börjar bygga muskler och går i form i alla gångarter. Det har visat sig att hon är en riktigt duktig dressyrponny. Flyingeutbildade Monica som står i samma stall och som hjälper mig en del, har jämfört henne med Tenita som är en 23 årig welsh cob som har gått EM i dressyr som står i samma stall. Jag är dock inte tävlingsintresserad så jag har en medryttare som kanske ska starta henne.

Det går även framåt med hoppningen. Idag hoppade vi ett räcke på 70 cm och hon tyckte att det var jätteroligt. Hoppning är den gren som hon tycker mest om..

Förutom att hoppa och rida dressyr rider jag ut på henne minst 2 gånger i veckan.

Skickar med lite bilder på Donja.

Den första är på när Monica tömkörde henne första gången.

Den andra är från när jag och Donja hoppade idag. Tror att det hindret ligger på ca 50 cm

Den tredje är på min medryttare Annika som rider dressyr på Donja två dagar i veckan

Var tvungen att skicka med en bild där hon går i form i galoppen också

Donja och jag i paddocken. Titta bara på Donja och inte på mig på den bilden ^^

Den sista bilden är på Donja som är tagen på en ridväg mellan två åkrar

Om ni undrar något är det bara att maila. Jag kollar visserligen bara mailen en gång i halvåret men i alla fall

Hoppas att allt är bra med er //Sissela och Donja"








Vi kunde inte ladda upp sista bilden tyvärr.
Tack så mycket Sissela för de fina bilderna, superkul att höra att Donja har det bra!
Kramizar från US & LUS

Kommentarer


Kommentera inlägget här: